top of page

לוגיסטיקה וחברות הזנק בתחום מדעי החיים

היום אני אכתוב על המשמעות של אנשי הלוגיסטיקה בחברות הזנק בתחום של מדעי החיים.

למה זה צריך להיות נושא לכתיבה? כי במשך שני עשורים שמתי לב שמנהלי חברות הזנק, מתייחסים ללוגיסטיקה כמשהו שהוא חשוב, אבל לא מספיק כדי להקצות לו משאבים לניהולו.

במרבית החברות שנחשפתי עליהם, נושא הלוגיסטיקה מנוהל על ידי פקידת הקבלה, מזכירה, מדען/ית או מנהל/ת פרוייקט (שגם הוא/היא במרבית המקרים מדען/ית), אנשים מוכשרים בתחומם אך לא בלוגיסטיקה.

תהליכי השילוח בחברות אלו, מתספקת בבקשה להצעת מחיר ממספר ספקים (במקרה הטוב), הכנת הניירת וזהו, פחות או יותר.

בעולם השילוח הבינלאומי ובמיוחד במשלוחים המיוצרים על ידי חברות בתחום של מגעי החיים, ישנם פרמטרים רבים היכולים להשפיע על איכות המוצר, כגון: נתיב המשלוח, שדה כניסה במדינת היעד, אחסנה במהלך המשלוח, אמצעי הובלה יבשתית במדינת המקור והיעד, זמן המתנה לטיסת המשך, שם ומוניטין הסוכן המטפל במשלוח בחו"ל, הסמכות של הסוכנים בחו"ל וכו'.

פרמטרים אלו אינם נמצאים בהצעת המחיר של חברות השילוח ועבור אותם אנשים, המוכשרים בתחומם, אך לא בלוגיסטיקה, אלה פרטים לא רלוואנטיים כי חברת השילוח מטפלת בכל הפרטים.


זה היה בחורף, באירופה הטמפרטורות היו רגילות לעונה, אך בארה"ב היה גל קור שהגיע לאזורים מסוימים למינוס 30 מעלות זלציוס, עלי להעביר תרופות מאירופה לצפון ארה"ב, אך, איך אפשר להעביר משהו מקורר, כאשר הולידציה של המארזים לא נבדקו במינוס 30 מעלות זלציוס?

חברת השילוח הציעה לבצע את ההובלה יבשתית ברכב מבוקר טמפרטורה, כלומר, רכב עם מיזוג מובנה, שישמור על הטמפרטורה במהלך ההפצה, שתימשך מספר שעות עקב ריחוק הנמען משדה התעופה.

לעיני כל, זה ניראה כמו הצעה הגיונית, המוצר נמצא במארז פסיבי מבודד בתוך משאית עם מיזוג/חימום, הכל טוב, אבל, אם בחוץ יש מינוס 30 מעלות זלציוס, לאיזה טמפרטורה יכולה להגיע רוח של משאית נוסעת במהירות של 80 קמ"ש? האם מיזוג שבתוכו מים, ימשיך לפעול בצורה תקינה גם בטמפרטורה של מינוס 40 או מינוס 50 מעלות, כאשר המשאית נוסעת? זאת שאלה שרק איש/אשת לוגיסטיקה מנוסה, יכול/ה לשאול

מכיוון שתרופות אלו חשובות מאוד, ההובלה היבשתית בוצע בתוך מארז אקטיבי בתוך משאית עם מיזוג/חימום, דבר שהוכיח את עצמו כי במהלך הנסיעה, הרשויות סגרו את הכבישים והמשאית נאלצה לעבור את הלילה בדרכים, אך ללא פגיעה באיכות המוצר.


במקרה השני, מישהו מטעם הלקוח ביקש לבצע משלוח, לאחר שמצאנו את הפתרון המיטבי למשלוח, הלקוח החליט שהוא לא צריך איש לוגיסטיקה כדי לארגן את המשלוח, כך שהוא פנה ישירות לחברת השילוח וביקש לקבל הצעת מחיר, חברת השילוח כמובן נענה לבקשה ושלחה הצעה שהיתה יקרה בעשרות אחוזים מההצעה שאנחנו השגנו לו, איך זה יתכן?

כאשר אנחנו מתבקשים לארגן משלוח, עלינו לדעת ב100%, מה הלקוח צריך, זאת הסיבה שלפעמים הפתרון לא צריך להגיע ממקום אחד, לזה קוראים, "פתרון היברידי", כלומר פתרון שמסופק על ידי מספר גורמים שביחד מספקים את הצרכים של הלקוח במחיר נמוך, במקום השרות המוצע על ידי ספק אחד.


לסיכום, עבור חברות הזנק, כסף אינו דבר מובן מעליו והינו משאב מוגבל, כך שאיש לוגיסטיקה מנוסה יכול לחסוך לחברה הרבה מאוד כסף ולמנוע נזק למוצר על ידי ביצוע הערכת סיכונים בעת ארגון המשלוח, נזק שהשפעתו יכול להיות הרסנית לחברה קטנה.

47 views0 comments

Recent Posts

See All

משלוח מבוקר טמפרטורה - המדריך למתחיל

לוגיסטיקה מבוקרת טמפרטורה הינו נושא רחב, שאפשר לכתוב עליו אנציקלופדיה שלמה. במאמר הזה, אני רוצה להעביר לאנשי המדע או/ו אלו שאין להם מספיק ידע בנושא, בצורה מאוד כללית אבל שימושית, את הדרך שבה התעשייה ה

bottom of page